Een automaat versus schakelauto, voor en nadelen

palmbomen en zee
Een auto in het buitenland huren
30 juli 2017
Wanneer is huren goedkoper dan een auto kopen?
29 september 2017

Een automaat versus schakelauto, voor en nadelen

Rij je in een automaat? Met een ongeloofwaardige blik kijken ze je aan, alsof je je auto zojuist van een stokoude tante hebt geërfd. In Amerika zal je dit niet snel overkomen; daar rijdt 90% van de automobilisten in een automaat. De zogenaamde ‘handbak’ werd al in 1939 geïntroduceerd door Oldsmobile, maar in Nederland wint de automatische versnelling pas de laatste jaren meer en meer terrein, vooral in de duurdere autoklassen. Wat voor- en nadelen op een rij:

Imago

De gedachte aan het Dafje en de Variomatic hangt nog steeds in de lucht. DAF introduceerde dit systeem in 1958 voor de DAF 600 als een goedkopere variant voor de standaard automaat. Een wagen voor je oudere tante dus, die ondanks de automatische versnelling toch ook wel erg modern was met haar rijbewijs.

Brandstofverbruik en onderhoud

Tot zo’n twintig jaar geleden was de schakelbak een stuk voordeliger qua brandstofverbruik dan nu. Inmiddels ligt het verbruik steeds dichter bij elkaar. De huidige automaat heeft ook meer versnellingen, waardoor er economischer geschakeld wordt.

Veiliger

Schakelen lijkt een automatische handeling, maar het kost toch de nodige hersenkracht. Bij de automaat hebben we beide handen vrij voor het stuur en maar een voet op het pedaal. Bij het rijden in een file is dat een stuk prettiger. De auto zal ook niet snel afslaan. We kunnen onze aandacht daardoor beter op het verkeer en op de weg richten.

Sportieve rijders

De echte auto freaks, die echt voor hun plezier in de auto stappen en bij iedere schakelactie met een tevreden gevoel het geluid van de motor tot zich laten komen, vinden de automaat geen optie. Het schakelen is echt een onderdeel van de autobeleving. De automaat is voor hen een saai alternatief.

automaat vs handgeschakeld

Aanschafprijs en kosten

De aanschaf van een automaat is in de regel duurder. Dit omdat de vraag naar handgeschakelde auto’s een stuk hoger ligt. In ons land rijdt een krappe 80% nog handgeschakeld. Als er in het automaatgedeelte iets kapot gaat, dan zijn de reparatiekosten hiervoor behoorlijk aan de prijs. De onderhoudskosten bij een automaat liggen ook wat hoger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *